~friendz 4ever~

~friendz 4ever~

Friday 16 November 2012

Jangan jadi bodoh



Jangan jadi bodoh kerana cinta. Cinta ada dimana-mana sahaja. Memang sakit hati kalau terluka, memang susah nak lupakan cinta. Lagi-lagi cinta pertama. jadi, Jangan jadi bodoh kerana cinta!


Lelaki bangsat dan perempuan bangang terlalu ramai diluar sana. Kita cuma perlu hati-hati semasa mencari cinta. Cinta perlu juga dicari, ia takkan datang sendiri. Jika datang sendiri masuk dalam kotak, kunci. Letak dalam hutan. Then tengok ada tak Tarzan yang tolong buka kotak tu, kalau perempuan la dalam kotak tu.. insyaallah mesti ada. 

Cuma, dalam pencarian cinta ini. Terlalu pelik, semakin dicari ia jadi semakin susah. Biarkan ia datang sendiri tapi hati perlu dibuka untuk itu. Dan kalau gagal, silalah bersedia untuk terluka sekali lagi. 

Tapi, jangan jadi bodoh macam berita hari ini. contoh kebodohan dalam bercinta, sanggup buat apa sahaja demi cinta, sampai2 lari dari rumah ikut kekasih dan gadaikan maruah diri kepada seorang lelaki ajnabi yang kita sendiri xtahu asal usul dia! nauzubillah! cinta zaman skrg, cinta muka buku.. baru ayat sikit dah cair.. ayat lelaki, memang la, lelaki ni Tuhan kurniakan mereka2 ni pandai berbicara, berkata2..pandai juga tanam tebu kt tepi bibir perempuan..perempuan pulak mudah berlembut hati.. sbb tu kita perlu pandai untuk jadi seorang penyiasat pada siapa yang akan menjadi suami kita kelak..ingat! xsemua lelaki boleh dipercayai!


kadang2 Allah sengaja pertemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yang sebenar,dan masih ada rasa syukur kita pada ketentuan-Nya..supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yang sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH...supaya kita dapat mengutip pengalaman yang tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya...

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui”.
(Surah Al-Baqarah, ayat 216)

dan kalau wujud la lelaki menangis kerana perempuan yang dia sayang , mungkin peratusnya sikit dan lebih baik lah ,kita mempunyai kekasih yang menangis kerana Allah , kerana Nabi Muhammad saw dan kerana ibubapanya.. and its better right?? 
jadi berdoalah dari sekarang agar diberikan seorang suami dan anak-anak yang baik dan soleh, serta mampu untk menjadi khalifah diatas muka bumi ini.. Insyaallah! =)



... YA ALLAH YA TUHANKU, PILIHKAN DAKU SUAMI YANG SOLEH, DIA MEMINANGKU DAN MENGAHWINIKU SERTA JADIKAN DIA SAHABATKU DI DUNIA DAN DI SYURGA.”


2 comments: