~friendz 4ever~

~friendz 4ever~

Tuesday 6 November 2012

Sabarlah dalam Bersabar


Sabarlah dalam Bersabar

Mungkin kita boleh mengambil pedoman daripada Umar bin al-Khattab RA. Dalam satu athar diriwayatkan bahawa Umar berkata: Setiap kali aku ditimpa musibah, aku berfikir empat perkara, dengan demikian jiwaku akan merasa tenang, iaitu:

Pertama: aku berfikir siapakah yang memberikan aku musibah ini? Dia adalah Allah. Maka dengan segera jiwaku menjadi tenang.

Kedua: aku berfikir bahawa Allah mampu menimpakan kepadaku musibah yang lebih besar daripada yang kuhadapi, dan Allah hanya memberikanku setakat ini sahaja, lantas aku memuji Allah atas musibah yang sedikit ini.

Ketiga: aku selalu ingat sabda Rasulullah bermaksud:
Tidaklah seorang mukmin terkena satu duri dan yang lebih besar daripada itu kecuali Allah mengangkatnya satu darjat atau menghapuskan daripadanya satu dosa. (Daripada ‘Aisyah, Riwayat Muslim)

Keempat: aku berfikir bahawa musibah yang terjadi adalah di dunia dan bukannya di akhirat.

sama2 lah kita muhasabah diri kita..
Mungkin terkadang, kita rasa kitalah manusia yang paling susah. Tetapi sebenarnya, waktu itu Allah Ta'ala nak beritahu kita, bahawa ada lagi manusia yang lebih susah dari kita sebenarnya. Jadi, belajarlah untuk hidup susah, supaya kita menjadi orang kuat dan sentiasa bersabar tika diberikan ujian..=)

No comments:

Post a Comment